OCAK 2015
0

Mağazalara müşteri çekmenin en önemli yollarından biri de mağazaların dekorasyon ve tasarımı. Gerçekleştirdiğiniz projelerle mağazalara bu konuda nasıl bir avantaj sağlıyorsunuz?

Bir marka için Konsept hazırlarken, esas olan; Müşteri briefleri, mevcut mağaza analizi, rakip analizi, hedef kitle tanımlanması ve bunlar gibi bir takım analizlerin yapılmasıdır. Bunun için de insanı iyi tanımak ve müşteriyi çok doğru ve net anlamak şarttır. Sonraki aşama Tasarım aşamasıdır. Bu aşamada beyin fırtınası, 3 boyutlu alternatif eskizler, operasyonel çözümler, grafik tasarımlar, fotorealistik perspektifler, mağaza tasarım kılavuzu, satın alma listesi, malzeme panosu hazırlanması süreçleri tamamlanır. Müşteriyi içeriye çekmek ve içeride tutmak için neler yapılması gerektiğinin değişmez bir formülü yok aslında. Çünkü söz konusu olan insan davranışları devamlı değişen sosyal yaşamdan ve gelişen dijital dünyadan etkilenerek değişkenlik gösteriyor. Bunun için de dünyadaki en yeni trendleri, bilimsel araştırmaları ve ilgili konferans ve seminerleri aralıksız takip ediyoruz.

Konseptin projelendirme safhası olan Planlama aşamasında ise tüm fonksiyonlar makro ve mikro düzeylerde doğru olarak çözümlenip, projelendirilir. Bu aşamada tecrübe çok önemlidir. Çünkü konsept gereği müşteriye algılatılmak istenen atmosferin en yalın şekliyle çözümlenmesi gerekir. Aynı zamanda bu çözümlenmiş detaylar devamlı maruz kaldıkları ve hiç de kibarca olmayan müşteri ve personel kullanım şekline dayanabilir olmalıdır. Tabiki burada malzeme, detay bilgisi ve yeni nesil imalat teknolojilerinin yakından takip ediliyor olması çok önemli bir etkendir.

Tüm bunların yanında eğer müşteri talep ederse, planlama aşamasından sonra 1/1 olacak şekilde mağazanın ufak bir uygulamasını yapabiliyoruz. Bu da, mağaza yatırımı yapılmadan önce, yatırımcının yeni mağaza tasarımını deneyimleyebilmesi için bir fırsat sunuyor. Bu da gerçek uygulama öncesinde, olası bir değişikliği zamanında tespit edip, yatırımcının parasını boşa harcamamasını sağlıyor.

Mağazanın hayata geçirilmesi ile sonuçlanan, Uygulama süreci; çoklu disiplinleri bünyesinde barındıran bir süreçtir. Bunlar; mekanik, elektrik, inşaat ve mobilyadır. Burada önemli olan tüm bu disiplinleri doğru zamanlama ile organize edip, en hızlı şekilde mağaza uygulamasını tamamlamaktır. Aynı zamanda maliyetler düşük olmalı ve kalite yüksek olmalıdır. Tabiki mağazayı teslim etmekle görevimiz bitmiş olmuyor. Teslim sonrasında düzgün ve hızlı verilecek teknik servis hizmeti de mağazacılığın olmazsa olmazlarındandır.Bu 4 süreçten sadece birisinde problem olursa o mağaza doğru mağaza olmaz. Biz yaptığımız mağazalarda tüm bu süreçlerin her birini en iyi şekilde tamamlayarak perakende sektöründe farkımızı hissettiriyoruz. Çünkü mağazacılık konusunda gerekli tüm bilgi, tecrübe ve donanıma sahibiz.

Şimdiye dek gerçekleştirdiğiniz projelerden bahseder misiniz?

Murat Oral İç Mimarlık olarak biz çok uzun yıllardır, ağırlıklı olarak perakende sektörü için çalışıyoruz. Dolayısıyla gerçekleştirdiğimiz projelerin neredeyse hepsi perakende markalarına ait mağazaların konsept, tasarım, planlama ve anahtar teslim uygulama işleridir.

Zwilling, Tchibo, Watson’s, Atalar, Motivi, Turkcell, Kvk, Machka, Ipekyol, Twist, Gratis, The Winston Brasserie, John’s Coffee, Mapa, Tüzün, Hiref, Pelit, Bgn ve İstinye Park; gibi yerli ve yabancı önemli markaların pek çok mağaza şubesinin anahtar teslim uygulamalarını, tasarım aşamasından başlayarak tamamlamış bulunmaktayız. Ve bir çoğuna halen aynı şekilde destek vermeye devam etmekteyiz.

Mağaza dekorasyon ve tasarımında sunulan yeni trendler neler? Önümüzdeki dönemde bu alanda nasıl farklılıklar göreceğiz?

NYU, Stern School of Business Pazarlama ve Psikoloji Profesörü Adam Alter’in trendlerle ilgili beni etkileyen bazı tespitlerini sizlerle paylaşmak istiyorum. “En çok kendimizi seviyoruz. Bizi hatırlatan, bizimle ilgili her şeyi çok önemsiyoruz". Buradan hareketle müşteri kitlemizi baz alarak ilerlememiz ve müşterinin kendisini hatırlatan şeyleri mağazamızda kullanmamız gerektiği gerçeğini çıkarımlayabiliriz mesela.

“Ülke, kültür fark etmez, tüm dünyanın sevdiği renk mavidir ancak etkili ve güçlü etki bırakan kırmızının, maviye karşı her zaman üstünlüğü vardır. Şartlar eşit olsa bile kırmızı kazanır. Perakende dünyasında da markanızın daha etkili ve güçlü olmasını istiyorsanız, kırmızının üstünlüğü unutulmamalıdır.” diyor Adam Alter ve çok önemli bir konuyu aydınlatmış oluyor bence.

Bu arada, mağazalarda kullanılabilecek yeni ve teknolojik malzemeler bizim özel ilgi alanımıza giriyor. Bu anlamda kendi atölyemizde gerçekleştirdiğimiz mağaza sergileme ve satış sistemleriyle ilgili ar-ge çalışmalarımız durmadan devam ediyor. Aynı şekilde yabancı markaların bu tarz ürünleri de ilgimizi çekiyor. Bu vesileyle, mağazalarda kullanılabilecek, yeni malzeme ve sistemleri Türkiye piyasasına sokmak istiyoruz. Türkiye piyasasına kazandırdığımız ilk ürün Duesseldorf’taki Euro shop fuarında keşfettiğim, teknolojik ve çok estetik bir ürün. Avrupa’da son 1-2 yıldır yaygınlaşan bir görsel sergileme sisteminden bahsediyorum. Merkezi Almanya’da bulunan bu sistemin markası “FRAMELESS”.

FRAMELESS; çok büyük ve eksiz olarak, arkadan aydınlatılmış görsel sunumu yapabilmeyi sağlıyor. Bunun yanında görselin çerçevesi, görünmeyecek kadar ince bir alüminyum kasadan oluşuyor. Daha da ilginci tüm bunlar 6cm. gibi çok az bir derinliğe sığabiliyor. Ben de fuarda gördüğümde gözlerime inanamamıştım ama adamlar yapmış  En iyi özelliklerinden birisi, görselin özel bir kumaş üzerine baskı yapılması. Bu da bize, markaların görsel değişimleri için lojistik anlamda daha az maliyetle görsel nakliyesini çözmesi anlamına geliyor. Tabi daha da önemlisi, mağazaya gelen kumaş görselin, alüminyum çerçeveye takılması. FRAMELESS’in en güzel özelliği burada ortaya çıkyor. Mağazada çalışan herhangi bir personel, kadın-erkek farketmez, eski görseli kolaylıkla söküp, yeni gelen görseli yine kolaylıkla yerine takabiliyor.

FRAMELESS’in çok farklı kullanım şekilleri var. Işıklı ve ışıksız olabiliyor. Işıklı olanları çift taraflı da olabiliyor. Bu da çok etkileyici bir özellik. Çünkü herhangi bir duvara ihtiyaç duymadan kendisi hem bölücü hem de ışıklı görsel olarak kullanılabiliyor. Kullanım yerine göre farklı derinliklerde alüminyum profil seçenekleri mevcut. Aynı şekilde sistemin içinde yer alan özel led sistemi sayesinde aydınlatmanın parlaklığı istenen düzeyde ayarlanabiliyor.

FRAMELESS, aynı zamanda aydınlatma armatürü olarak da kullanıma çok uygun bir sistem. İstediğimiz ebatlarda ve şekillerde tavanda ve ya duvarda aydınlatma armatürü olarak da kullanabiliyoruz. Tüm bu özellikleri ile meslektaşlarımız da çok ilgisini çekecek bir ürün.

FRAMELESS’in; Türkiye’nin yenilikleri takip etmeyi seven öncü perakende markaları için kaçırılmayacak bir ürün olduğunu düşünüyorum. Türkiye’de piyasaya girer girmez çok büyük bir hızla kullanımı yaygınlaşacaktır. 2 seneye kadar girmediği mağaza kalmayacağını tahmin ediyorum.

Mall Report dergisinin 75. sayısında Murat Oral ile yapılan röportaj...


İLETİŞİM



Murat Oral Tasarım ve İç mimarlık

San. Tic. Ltd. Şti

Şerifali Mah. Çetin Cad. Kızkalesi Sok.
Elit Plaza No:1 K:13 D:43
Ümraniye İstanbul

Tel : +90 216 466 24 25
info@muratoral.com.tr