OCAK 2016
0

Mağaza tasarımı neden önemli? Tasarımın ve konsept çalışmaların özellikle son yıllarda ön plana çıkmasının nedenleri neler?

Mağazacılıkta amaç ürün satmaktır ve sattığınız ürünler ne kadar iyi olursa olsun, yanlış bir mağaza tasarımıyla asla hedeflenen satışlara ulaşamazsınız. Önemli olan,  müşterinin mağazada zaman geçirip bir şeyler satın almasıdır ve bu da doğru mağaza tasarımıyla sağlanabilir.

Çok şükür, son yıllarda ülkemizde de tasarım ve konseptin önemi kavranmaya başlandı. Bunu da ülkemize giren çok sayıdaki yabancı markalara borçluyuz. Doğru konsept tasarımına sahip bu yabancı markaların başarısı, yerli markalarımıza da çok güzel örnek oldu ve doğru tasarımın markaya neler kazandırabildiğini görebilen, Türk markaları da doğru konsept için para harcamaya başladılar.

Bu anlamda dünyada ve Türkiye’de başarılı bulduğunuz mağazalar ve markalar hangileri? Neden?

Dünyada; Zara, Bershka, Pull&Bear, Apple, Desigual, Türkiye’de ise Colin’s, Turkcell ve Vakkorama markaları, ilk aklıma gelenler. Bu markaların mağaza konseptleri gerçekten markayı çok doğru anlatıyor. Bu sebeple bu markaları başarılı buluyorum.

Bir mağaza tasarımı ve konsepti oluştururken nelere dikkat etmek gerek? Bu konuyla ilgili yapılması ve yapılmaması gerekenler neler? Kendi çalışmalarınızdan da örnek vererek anlatır mısınız?

Mağaza tasarımı yaparken, tüketicinin algısını etkilemeniz gerekir. Yani mevcut mağazalardan daha farklı bir mağaza ortaya koymalısınız ki, marka diğer mağazaların arasından tüketicinin ilgisini çekebilsin.

Tabi ki bunu yaparken dünyadaki tasarım trendlerini ve yeni teknolojileri de takip edip, uygulamak, doğru tasarımın olmazsa olmazlarıdır.

Tasarıma başlarken dikkat edilmesi gereken en önemli nokta, markanın ihtiyaç ve isteklerini doğru ve net biçimde anlamaktır. Maalesef farkında olmadan bunu es geçip, ego tatmini için ortaya çıkarılan tasarımlar gerçekte  amaca hizmet etmeyecektir. Hatta  ürünlerin önüne geçerek, satışları ters yönde olumsuz etkileyecektir.

Sonuç olarak bizim amacımız, tüketiciyi ürünle en doğru şekilde ürünle buluşturmak, onun mağazadan keyifli bir satış deneyimiyle ayrılmasını ve markayı iyi bir imajla hafızasına kazımasını sağlamaktır.

Bir de sadece görselliği ön planda tutulup, işlevselliği ve uygulanabilirliği olmayan tasarımlar yapılıyor. Biz ayrıca uygulama hizmeti de verdiğimiz için bu tip tasarım hatalarıyla sık sık karşılaşmaktayız. Bu tip hataları, proje aşamasında tespit edip, revize ederek imalatımıza devam ediyoruz.

Konsept ve tasarım aşamasını kendi yürüttüğümüz işlerde, eğer müşteri talep ederse, tasarım aşamasından sonra 1/1 olacak şekilde mağazanın ufak bir uygulamasını yapabiliyoruz. Bu da, mağaza yatırımı yapılmadan önce, yatırımcının yeni mağaza tasarımını deneyimleyebilmesi için bir fırsat sunuyor. Bu da gerçek uygulama öncesinde, olası bir değişikliği zamanında tespit edip, yatırımcının parasını boşa harcamamasını sağlıyor.

Mağaza uygulaması çoklu displinleri bünyesinde barındıran bir süreçtir. Bunlar; mekanik, elektrik, inşaat ve mobilyadır. Burada önemli olan tüm bu disiplinleri doğru zamanlama ile organize edip, en hızlı şekilde mağaza uygulamasını tamamlamaktır. Aynı zamanda maliyetler düşük olmalı ve kalite yüksek olmalı. İmkansız gibi görünse de biz bunu başarabiliyoruz.

Mağaza tasarımı ve konsepti oluşturmanın bütçesi neye göre değişiyor? Bütçe kalemlerinde neler etkili oluyor?

Mağaza bütçesini tamamen konsept belirliyor. Koseptte kullanılan malzeme ve detaylar uygulama bütçesinin esas belirleyicisidir. Bunun yanında marka doğru bir teknik şartnameye sahipse, mekanik ve elektrik işlerinin maliyeti doğal olarak yüksek çıkacaktır. Bu da mağazanın uygulama bütçesini arttıracaktır.

Önümüzdeki dönemde mağaza tasarım anlayışının ne olacağını öngörüyorsunuz, bu anlamda sektör ne tür gelişmelere gebe?

Günümüzün teknolojik gelişim hızını hesaba katarsak, çok değil 2-3 yıl sonra bugünkülerden çok daha farklı mağazalar göreceğiz.

Mağazalar; vitrininden, prova odasına kadar dijital hale gelecek. %100’e yakın oranda geri dönüşümlü yeni malzemeler ve çevreye duyarlı üretim şekilleri oluşturulacak. Tasarım olarak da doğal çizgilerin hakim olduğu konseptler öne çıkacak. Bu teknolojik gelişmeler sayesinde de mağaza uygulama süreleri daha da kısalacak.

Ve bu sürece ayak uyduramayan markalar, maalesef rakiplerinin epey gerisinde kalacak.

 

Para dergisinin 2016 / 2. sayısında Murat Oral ile yapılan röportaj...


İLETİŞİM



Murat Oral Tasarım ve İç mimarlık

San. Tic. Ltd. Şti

Şerifali Mah. Çetin Cad. Kızkalesi Sok.
Elit Plaza No:1 K:13 D:43
Ümraniye İstanbul

Tel : +90 216 466 24 25
info@muratoral.com.tr